شناسهٔ خبر: 23289 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان مطرح کرد:

افزایش ظرفیت جابجایی کالا تا ۱ میلیون تن با افتتاح پست دوم اسکله آستارا

حسین چراغی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: افتتاح پست دوم اسکله بندر چند منظوره آستارا ظرفیت تخلیه و بارگیری و جابجایی کالا را تا یک میلیون تن افزایش می‌دهد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي حسین چراغی، اظهار کرد: مراحل اتمام عملیات احداث دومین پست اسکله بندر چند منظوره آستارا در هفته دولت سال ۱۳۹۵ به پایان می‌رسد و پس از بهره برداری از این پروژه و استفاده از توان دو پست اسکله این بندر، ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در این منطقه اقتصادی، تا یک میلیون تن افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ظرفیت جابجایی کالا در بندر آستارا افزایش می‌یابد، سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز آبخور متناسب برای حضور کشتی‌هایی با ظرفیت‌های مختلف را در آب‌های خزر ایجاد کرده است تا کشتی‌ها با سایزهای مختلف و بدون هیچ مشکلی در این بندر تردد کنند.

چراغی با اشاره به اینکه وضعیت لایروبی در بندر انزلی هم مناسب است، افزود: از نظر لایروبی، بندر انزلی نیز در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد و ما می‌توانیم تمامی کشتی‌ها با بالاترین سایز و بیشترین آبخوری را که در خزر تردد می‌کنند، پذیرش کنیم و از این حیث هیچ مشکلی را در بنادر آستارا و انزلی برای ورود و خروج کشتی‌ها نداریم.

وی در بخش دیگر سخنان خود، از مزایده لایروبی بنادر شمال کشور سخن گفت و توضیح داد: بر اساس نتیجه مزایده لایروبی در بنادر شمال کشور، لایروبی این بنادر به صورت یکپارچه به شرکت «خط دریا بندر» واگذار شده است.

وی اضافه کرد: بندر کانونی و مرکزی این قرارداد، «بندرانزلی» انتخاب شده است و امیدواریم با اقدامات و تغییر و تحولی که در دست اجرا است، از انتهای خردادماه این قرارداد به مدت پنج سال اجرایی گردد.

به گزارش ایسنا، بندر آستارا نخستین بندر خصوصی کشور است که در زمینی به مساحت ۶۱ هکتار ساخته شده است و در صورت تکمیل، ظرفیت اسمی آن ۳.۵ میلیون تن و ظرفیت واقعی ۲.۵ میلیون تن خواهد بود.

در فاز اول ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شامل ساخت و اطاله موج‌شکن شمالی به طول ۴۷۰ متر، ساخت و اطاله موج‌شکن جنوبی به طول ۱۸۷ متر، یک پست اسکله ۱۵۶ متر مربعی، ایجاد دایک داخلی ۶۰۰ متری، ایجاد دایک خارجی ۸۵۰ متری، جمع‌آوری مصالح موج‌شکن‌های شمالی و جنوبی به طول ۷۰۰ متر انجام شده است.

کار ساخت فاز یک بندر آستارا در ۲۲ ماه انجام شد و در ادامه سه پست اسکله به طول ۱۷۱ متر، سطح حوضچه ۲۱ هکتار و عرض مفید دهانه ۱۸۰ متر ساخته می‌شود و ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در آن به ۱۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد.

هم‌اکنون ارتباط تجاری بندر آستارا با بنادر حاشیه دریای خزر از قبیل بندر باکو و هوسان در جمهوری آذربایجان، بندر آکتائو در قزاقستان، بندر ماخاچ کالا(مخاچ قلعه) در جمهوری داغستان و آستاراخان در روسیه برقرار است.

از نخستین سال تأسیس بندر آستارا، کالاهایی از قبیل انواع چوب، تخته نراد، سنگ کلینگر، کربنات کلسیم، انواع سیمان، دی اکسید تیتانیوم، کاشی و سرامیک، مصنوعات فلزی، گچ ساختمانی، رول آهن، انواع پلی‌اتیلن، نمک صنعتی، فتالیک و مشتقات، شمش آهن، MDF خام، PVC و مشتقات آن و سنگ گرانیت در این بندر تخلیه و بارگیری شده است.

فاصله بندر آستارا تا بندر باکو ۱۳۳ مایل دریایی، بندر آکتائو ۳۵۰ مایل دریایی، بندر ترکمن باشی ۲۴۰ مایل دریایی، ماخاچ کالا (مخاچ قلعه) ۳۷۳ مایل دریایی، آستاراخان ۲۴۰ + ۱۷۰ مایل دریایی، فریدون کنار ۲۰۵ مایل دریایی، بندر انزلی ۶۵ مایل دریایی، بندر نوشهر ۱۶۵ مایل دریایی و بندر امیرآباد ۲۳۵  مایل دریایی است.

نظر شما